W dniu 26 czerwca br. w Restauracji Gospoda Magurska w Małastowie odbyła się konferencja podsumowująca wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020. Podczas konferencji wręczono także Certyfikaty uprawniające do używania i posługiwania się Znakiem Promocyjnym KARPATING.
Budżet jakim dysponowaliśmy na realizację projektów w okresie programowania 2014-2020 wynosił ponad 3 mln euro. W ramach tych środków zrealizowano ponad 190 projektów z zakresu rozwoju przedsiębiorczości, poprawy atrakcyjności turystycznej obszaru oraz wzmocnienia kapitału społecznego i kulturowego na łączną kwotę ponad 14 mln zł.
W ramach projektów z zakresu podejmowania i rozwijania działalności gospodarczej dofinansowano 92 nowe oraz 14 już istniejących firm z różnorodnych branż, w wyniku czego utworzono 106 miejsc pracy na obszarach wiejskich naszego powiatu. Zrealizowano także projekty z zakresu tworzenia centrów przetwórstwa - powstał Inkubator Przetwórstwa Lokalnego Browar Stodoła w Libuszy, w którym produkowane jest piwo oraz Inkubator Przetwórstwa Rolnego w Krzywej, w którym odbywa się przetwórstwo mięsne.
Środki ze strategii przyczyniły się także do rozwoju lub modernizacji ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Wśród 53 dofinansowanych obiektów znajdują się m.in. pumptracki, siłownie zewnętrzne, place zabaw, boiska do siatkówki plażowej, badmintona, pole szachowe, ogrody sensoryczne, wiaty zewnętrzne czy ścieżki edukacyjno-dydaktyczne, a nawet centrum łucznictwa.
W ramach zrealizowanych projektów rozbudowano drogę gminną, zorganizowano cykl szkoleń dotyczących aktywizacji i edukacji w zakresie turystyki, utworzono miejsca noclegowe oraz zakupiono sprzęt niezbędny do produkcji produktu lokalnego – „Dżemu mirabelkowego” oraz galaretki porzeczkowej „Trzy kolory”.Dofinansowano także projekty z zakresu ochrony i promocji dziedzictwa lokalnego, w ramach których poddano pracom restauratorskim lub konserwatorskim 5 zabytków. Wsparto 25 podmiotów działających w sferze kultury poprzez przebudowę budynków pełniących funkcje kulturalne, dostosowując je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, budowę altany edukacyjnej oraz infrastruktury wystawienniczej, a także dokonano zakupu wyposażenia zaplecza kuchennego, zakupu strojów regionalnych oraz instrumentów muzycznych.
W ramach projektu grantowego realizowano 10 grantów, które dotyczyły organizacji imprez, warsztatów oraz zakupu wyposażenia dla różnych organizacji w celu integracji i aktywizacji społecznej mieszkańców w obszarze dziedzictwa lokalnego.
Jako LGD zrealizowaliśmy 4 projekty współpracy, w ramach których powstało m.in. Centrum Produktu Turystycznego i Kulturowego Beskidu Gorlickiego w Wysowej-Zdroju oraz 13 Miejsc Obsługi Rowerzystów – tzw. MOR-ów zlokalizowanych przy szlakach, ścieżkach rowerowych oraz atrakcjach turystycznych, w których można prześledzić mapę terenu, odpocząć w poróży, schronić się przed deszczem, dokonać drobnych napraw roweru czy też naładować telefon. Wydano także mapy prezentujące istniejące na obszarze szlaki i ścieżki rowerowe z naniesionymi MOR-ami i atrakcjami turystycznymi oraz spot telewizyjny.
Utworzona Marka Lokalna KARPATING także jest efektem realizacji projektów współpracy, w ramach których powstał znak słowno-graficzny KARPATING wraz z Systemem Identyfikacji Wizualnej Znaku, powstała strona internetowa www.karpating.pl oraz aplikacja mobilna KARPATING, utworzono Regulamin przyznawania, używania i posługiwania się znakiem, powołano Członków Kapituły KARPATING oraz przeprowadzono I nabór na użytkowników Znaku Promocyjnego.
W 2024 roku przeprowadzono trzeci nabór na Użytkowników Znaku Promocyjnego KARPATING, w ramach którego zarówno nowi jak i dotychczasowi Użytkownicy otrzymali prawo do używania i posługiwania się Znakiem Promocyjnym KARPATING.
Znakiem Promocyjnym KARPATING po raz pierwszy wyróżniono następujące produkty:
- Ser Łużniak (ser podpuszczkowy z dodatkami: czosnek niedźwiedzi, suszone pomidory, suszone płatki papryki, czarnuszka, kminek), Ser Łużniański wędzony, Ser Łużniański wędzony z ziołami, Masło wiejskie – świeże; Spółdzielnia Mleczarska w Łużnej; kategoria: produkt spożywczy
- „Pszczoły to nie tylko miód – poznaj ich świat”; Fundacja SURVIVAL; kategoria: oferta edukacyjna
- Produkty pszczele z „Pasieki pod modrzewiami” – pyłek pszczeli i pierzga pszczela; Marcin Byczek Rolniczy handel detaliczny; kategoria: produkt spożywczy
- Miód wielokwiatowy z „Pasieki pod modrzewiami”; Marcin Byczek Rolniczy handel detaliczny; kategoria: produkt spożywczy
- Żywa lekcja historii w Krygowskiej Izbie Muzealnej; Grupa Rekonstrukcji Historycznej „Gorlice 1915”; kategoria: oferta edukacyjna
- Beskid Niski na Rowerze – GorliceBike; Stowarzyszenie GorliceBike; kategoria: oferta turystyczno-rekreacyjna
- „Beskid z Jankiem" – turystyka piesza i rowerowa; Stowarzyszenie „Beskid z Jankiem"; kategoria: oferta turystyczno-rekreacyjna, oferta edukacyjna
- Oferta pobytowa w agroturystyce Tarninowe Wzgórze – w magicznym miejscu na końcu świata…; Tarninowe Wzgórze; kategoria: oferta noclegowa
- Organizacja wycieczki turystyczno-krajoznawczej po Powiecie Gorlickim; KRISTOUR sp z o.o.; kategoria: oferta turystyczno-rekreacyjna
- Miody z pasieki „Darz Barć”: miód spadziowy, miód nektarowo-spadziowy, miód wielokwiatowy; Pasieka Rodziny Kazanowskich „Darz Barć”; kategoria: produkt spożywczy
- Karpatella – tostella ze słonecznikiem i bluszczykiem kurdybankiem; Tortillas Molino sp. z o.o.; kategoria: produkt spożywczy
- Mydło naturalne „Czarne złoto z Gorlic”; KAAVI sp. z.o.o; kategoria: produkt użytkowy
- Publikacja „Wędrówki Bociana Teodora"; Gabinet Psychologiczno-logopedyczny. Arteterapia. Badanie kierowców. Elżbieta Wansacz; kategoria: publikacja
- Piwo regionalne Browar Stodoła: Libuskie „Myntne”, Blask Łukasiewicza, Pogórzańskie, Rzezimieszek, Pivo Žižkove, Czerwony Topór, Trzeźwy Woźnica, Zalasowiak, Hey Gringo, Libuskie Miodowe, Libuskie Malinowe, RIS Wędzona Śliwka, 0% APA Wiśnia – Czarna porzeczka; Damian Kuc; kategoria: produkt spożywczy
- Wino Gorlickie Białe; Gospodarstwo Rolne Sebastian Kuk „Winnica Bucze"; kategoria: produkt spożywczy
Dotychczasowi użytkownicy Znaku:
- Gorlicki Jarmark Bożonarodzeniowy; Miasto Gorlice; kategoria: Wydarzenie kulturalne
- „4 Strony Karpat” Festiwal Folkowy; Gorlickie Centrum Kultury; kategoria: Wydarzenie kulturalne
- Warsztaty kulinarne z tradycyjnej kuchni łemkowskiej; Stowarzyszenie „Skrawek Nieba”; kategoria: Oferta edukacyjna
- Skrawek Natury – organizacja tematycznych imprez plenerowych w Skrawku Nieba; kategoria: Oferta turystyczno-rekreacyjna
- Wieszak drewniany odzieżowy personalizowany; ARTUR KOSIŃSKI Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe ”AREX”; kategoria Produkt użytkowy
- PIERNIK KASZTELAN BIECKI waga 420g, pakowany w atestowane pudełko kartowane, zabezpieczone folią; Polskie Piekarnie 2 Sp. z o.o.; kategoria: Produkt spożywczy
- Kromer Festival Biecz; Bieckie Centrum Kultury; kategoria: Wydarzenie kulturalne
- Bransoletka Girlandka; Grzegorz Szpila - „KORONKARNIA”; kategoria: Rękodzieło
- Warsztaty Koronki Klockowej; Grzegorz Szpila - „KORONKARNIA”; kategoria: Oferta edukacyjna
- Święto Rydza w Wysowej Zdroju; MINERALE-MIERNIK s.j.; kategoria: Wydarzenie kulturalno - edukacyjne
- Rydzowe specjały ze Starego Domu Zdrojowego; MINERALE-MIERNIK SPÓŁKA JAWNA; kategoria: Produkt spożywczy
- Galicyjskie menu w Starym Domu Zdrojowym; MINERALE-MIERNIK SPÓŁKA JAWNA; kategoria: Oferta gastronomiczna
- Tradycyjne chleby na zakwasie: Powszechny, Pan Żytko, Ziarnucha, Leśnik, Francuz, Pani Chałka; MINERALE-MIERNIK s.j; kategoria: Produkt spożywczy
- Dżem mirabelkowy, Powidło śliwkowe; Monika Staszyńska; kategoria: Produkt spożywczy
- Wspólne zwiedzanie świata nietoperzy w Izbach; Usługomat Zuzanna Długosz, działająca pod marką: Baba z gór; kategoria: Oferta turystyczno-rekreacyjna, Oferta edukacyjna
- Odkryj KARPATING; Iwona Szary STUDIO ACTIVE Sport i turystyka, kategoria: Oferta turystyczno-rekreacyjna
- WYLEPIANKI Z KOBYLANKI - ręcznie wylepiane pierogi z tradycyjnym nadzieniem ruskim i z kapusty słodkiej; Koło Gospodyń Wiejskich w Kobylance; kategoria: Produkt spożywczy
- Wody lecznicze ze źródeł w Wysowej-Zdroju (w szklanym opakowaniu): lecznicza woda mineralna „Henryk”, lecznicza woda mineralna „Józef”, lecznicza woda mineralna „Franciszek”; ”Uzdrowisko Wysowa” Spółka Akcyjna; kategoria: produkt spożywczy
- Naturalna woda mineralna – Wysowianka (w szklanym opakowaniu): naturalna woda mineralna wysokozmineralizowana „Wysowianka” z jodem, naturalna woda mineralna niskozmineralizowana „Wysowianka Zdrój”; ”Uzdrowisko Wysowa” Spółka Akcyjna; kategoria: produkt spożywczy
Szczegółowe informacje dotyczące produktów, usługi i inicjatyw objętych Znakiem Promocyjnym KARATING można znaleźć na stronie internetowej www.karpating.pl oraz w aplikacji mobilnej. Niebawem dołączą tam nowe produkty, którym przyznano znak.